کد مطلب:1492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:337

مکان نمازگزار


1/874- مكان نمازگزار هفت شرط دارد : شرط اول آنكه مباح باشد.



875- كـسی كه در ملك غصبی نماز می خواند اگر چه روی فرش و تخت و مانند اینها باشد بنابر احتیاط لازم نمازش باطل است ولی نماز خواندن در زیر سقف غصبی و خیمه غصبی مانعی ندارد.



876- نـمـاز خـواندن در ملكی كه منفعت آن مال دیگری است بدون اجازه كسی كه منفعت ملك مال او می باشد در حكم نماز خواندن در ملك غصبی است مثلا در خانه اجاره ای اگر صاحب خانه یا دیگری بدون اجازه كسی كه آن خانه را اجاره كرده نماز بخواند نمازش بنابر احتیاط باطل است و اگر میت وصیت كرده باشد كه ثلث مال او را به مصرفی برسانند تا وقتی كه ثلث را جدا نكنند نمی شود در ملك او نماز خواند.



877- كـسـی كـه در مـسجد نشسته اگر دیگری او را بیرون كرده و جای او را اشغال كند و در آنجا نماز بخواند نمازش صحیح است اگر چه گناه كرده است .



878- اگـر در جایی كه نمی داند غصبی است نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد یا در جایی كه غصبی بودن آن را فراموش كرده نماز بخواند و بعد از نماز یادش بیاید نماز او صحیح است ولی كسی كه خودش جایی را غصب كرده اگر فراموش كند و در آنجا نماز بخواند نمازش بنابر احتیاط باطل است .



879- اگـر بداند جایی غصبی است و تصرف در آن حرام است , ولی نداند كه در جای غصبی نماز خواندن اشكال دارد و در آنجا نماز بخواند , نماز او بنابر احتیاط باطل می باشد.



880- كسی كه ناچار است نماز واجب را سواره بخواند , چنانچه حیوان سواری یا زین یا نعل آن غصبی باشد نماز او باطل است , و همچنین است اگر بخواهد سواره بر آن حیوان , نماز مستحبی بخواند.



881- كسی كه در ملكی با دیگری شریك است اگر سهم او جدا نباشد , بدون اجازه شریكش نمی تواند در آن ملك تصرف كند و نماز بخواند.



882- اگر با عین پولی كه خمس آن را نداده ملكی بخرد تصرف او در آن ملك حرام و نمازش در آن جایز نیست .



883- اگر صاحب ملك به زبان اجازه نماز خواندن بدهد و انسان بداند كه قلبا راضی نیست , نماز خواندن در ملك او جایز نیست و اگر اجازه ندهد و انسان یقین كند كه قلبا راضی است نماز خواندن جایز است .



884- تـصـرف در مـلـك مـیتی كه به زكاة و مانند آن از حقوق بدهكار است چنانچه منافات با ادای حق نداشته باشد - مثل نماز خواندن در خانه اش - با اجازه ورثه اشكال ندارد و همچنین اگر بدهی او را بدهند یا ضامن شوند كه ادا نمایند تصرف در ملك او اشكال ندارد.



885- تـصـرف در ملك میتی كه به مردم بدهكار است , در حكم تصرف در ملك میتی است كه به زكاة و مانند آن از حقوق بدهكار باشد.



886- اگر میت قرض نداشته باشد , ولی بعضی از ورثه او صغیر یا دیوانه یا غایب باشند , تصرف در ملك او بدون اجازه ولی آنها حرام است و نماز در آن جایز نیست .



887- نماز خواندن در ملك دیگری در صورتی جایز است كه مالك آن یا صریحا اجازه بدهد و یا حرفی بزند كـه مـعـلـوم شود برای نماز خواندن اذن داده است - مثل اینكه به كسی اجازه بدهد در ملك او بنشیند و بخوابد كه از اینها فهمیده می شود برای نماز خواندن هم اذن داده است - و یا انسان از راه دیگری اطمینان به رضایت مالك داشته باشد.



888- نـمـاز خواندن در زمینهای بسیار وسیع جایز است هر چند كه مالك آنها صغیر و یا مجنون باشد و یا آنـكـه راضـی به نماز خواندن در آنها نباشد , و همچنین در زمینهایی كه در و دیوار ندارند بی اجازه مالك می شود نماز خواند ولی اگر مالك صغیر و یا مجنون باشد و یا آنكه گمان به راضی نبودن او باشد احتیاط لازم آن است كه در آنها نماز خوانده نشود.



889- شرط دوم مكان نمازگزار در نمازهای واجب باید طوری نباشد كه از شدت حركت مانع از ایستادن نـمـازگزار و انجام ركوع و سجود اختیاری شود بلكه بنابر احتیاط لازم نباید مانع از آرامش بدن او باشد و اگر به واسطه تنگی وقت یا به جهت دیگر ناچار باشد در چنین جایی مانند بعضی از انواع اتومبیل و كشتی و تـرن نماز بخواند به قدری كه ممكن است باید استقرار و قبله را رعایت نماید و اگر آنها از قبله به طرف دیگر حركت كنند به طرف قبله برگردد.



890- نماز خواندن در اتومبیل و كشتی و ترن و مانند اینها در وقتی كه ایستاده اند مانعی ندارد و همچنین در وقتی كه حركت می كنند چنانچه به حدی تكان نداشته باشند كه مانع از آرامش بدن نمازگزار شود.



891- روی خرمن گندم و جو و مانند اینها كه نمی شود بی حركت ماند , نماز باطل است .



1/891- شرط سوم باید در جایی نماز بخواند كه احتمال بدهد نماز را تمام می كند و نماز خواندن در جایی كـه بـه واسـطـه بـاد و بـاران و زیادی جمعیت و مانند اینها اطمینان دارد كه نمی تواند نماز را تمام كند , صحیح نیست اگر چه اتفاقا نماز را تمام كند.



892- اگر در جایی كه ماندن در آن حرام است , مثلا زیر سقفی كه نزدیك است خراب شود نماز بخواند - اگر چه معصیت كرده - ولی نمازش اشكالی ندارد.



893- نماز خواندن روی چیزی كه ایستادن و نشستن روی آن حرام است , مثل جایی از فرش كه اسم خدا بر آن نوشته شده چنانچه مانع از قصد قربت شود صحیح نیست .



1/893- شرط چهارم آنكه جای نمازگزار سقفش به اندازه ای كه نتواند در آنجا راست بایستد كوتاه نباشد , و همچنین به اندازه ای كه جای ركوع و سجود نداشته باشد كوچك نباشد.



894- اگر ناچار شود كه در جایی نماز بخواند كه به طور كلی از ایستادن تمكن ندارد , لازم است نشسته نماز بخواند و اگر از ركوع و سجود تمكن ندارد برای آنها با سر اشاره نماید.



895- بـاید جلوتر از قبر پیغمبر و ائمه علیهم السلام در صورتی كه بی احترامی به آنان باشد نماز نخواند و در غیر این صورت اشكال ندارد.



1/895- شـرط پـنـجـم آنكه مكان نمازگزار اگر نجس است به طوری تر نباشد كه رطوبت آن به بدن یا لـباس او برسد , ولی جایی كه پیشانی را بر آن می گذارد اگر نجس باشد , در صورتی كه خشك هم باشد نماز باطل است , و احتیاط مستحب آن است كه مكان نمازگزار اصلا نجس نباشد.



شـرط ششم باید بنابر احتیاط لازم زن عقب تر از مرد بایستد , اقلا به مقداری كه جای سجده او برابر جای دو زانوی مرد در حال سجده باشد.



896- اگـر زن بـرابـر مرد یا جلوتر بایستد و با هم وارد نماز شوند باید نماز را دوباره بخوانند , و همچنین است اگر یكی زودتر از دیگری به نماز بایستد.



897- اگر بین مرد و زن كه برابر هم ایستاده اند یا زن جلوتر ایستاده و نماز می خوانند دیوار یا پرده یا چیز دیگری باشد كه یكدیگر را نبینند یا آنكه فاصله بیش از ده ذراع باشد , نماز هر دو صحیح است .



1 /



897- شرط هفتم آنكه جای پیشانی نمازگزار از جای دو زانو و سر انگشتان پای او بیش از چهار انگشت بسته پست تر , یا بلندتر نباشد.



و تفصیل این مساله در احكام سجده گفته می شود.



898- بـودن مـرد و زن نـامـحـرم در جـایـی كه احتمال وقوع در معصیت را بدهند حرام است و احتیاط مستحب آن است كه در آنجا نماز نخوانند.



899- نماز خواندن در جایی كه تار می زنند یا مانند آن را استعمال می كنند باطل نیست , اگر چه گوش دادن و استعمال آن معصیت است .



900- احتیاط واجب آن است كه در خانه كعبه و بر بام آن در حال اختیار نماز واجب نخوانند , ولی در حال ناچاری اشكال ندارد.



901- خواندن نماز مستحب در خانه كعبه و بر بام آن اشكال ندارد بلكه مستحب است در داخل خانه مقابل هر ركنی دو ركعت نماز بخوانند.